[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [8A] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24]

Vernieuwing Amsterdamse stationsgebieden

in bewerking

Om de reizigersgroei in de regio Amsterdam beter op te vangen worden enkele stationsgebieden aangepast. Op deze pagina worden de verbouwingen rond Amsterdam Centraal, Amsterdam Amstel en Amsterdam Zuid in fotoreportages gevolgd. Deze stations worden beschouwd als belangrijke OV-knooppunten. Nu de Noord-Zuid metrolijn in exploitatie is, en de wens om Amsterdam CS te ontlasten in de drukke reizigersstromen, wordt met name het station Amsterdam Zuid (aan de Zuidas) een belangrijk overstapstation. Ook Amsterdam Centraal wordt gezien als dé toegangspoort naar Europa. Daarom wordt het monumentale Amsterdam Centraal Station in oude luister hersteld. En omgebouwd tot hoogwaardig verkeersknooppunt dat de stijgende reizigersaantallen aankan. ProRail zorgt onder meer voor restauratie, nieuwe passages en langere perrons. Maar ook voor meer ruimte voor treinen én reizigers. Nieuwe verkeerstunnels, veilige kruisingen en extra opstelruimte voor treinen worden gebouwd. De sporenlayout wordt aangepast. Zodat treinen hier in 2026 ‘spoorboekloos’ kunnen rijden.

De foto’s zijn gemaakt door Rienk Nauta, tenzij anders aangegeven. In het bronnenoverzicht is meer informatie in detail te vinden. De komende jaren zullen meer foto’s volgen die een update geven van de actuele situatie en de bereikte resultaten.

Amsterdam Amstel

Amstel, beide foto's 13 februari 2015. Gezien in noordelijke kijkrichting; met metro- en NS-spoor richting Centraal Station.
Amstel, beide foto's 22 april 2018. In april 2018 is de grote verbouwing begonnen. Op het voorplein werd tramrails aangelegd, de tram zal voor de hoofdingang gaan stoppen. Het zal meteen als keerlus dienen.
Amstel, 9 mei 2018.
Amstel, 9 mei 2018.
Amstel, beide foto's 12 mei 2018. Foto rechts toont de hoofdingang met daarvoor de betonnen stroken waar straks de tramrails op worden gelegd.
Amstel, beide foto's 12 mei 2018. Links: nietig gebouw tussen alle hoogbouw. Rechts: op de voorgrond wordt nieuwe winkelruimte gemaakt.
Amstel, beide foto's 12 mei 2018. Links: bus en taxi hebben hun eigen platform gekregen en ook de "oude luifel" is weer terug. Het platte dak van een toekomstige winkel wordt voorzien van beplanting.
Rechts: het enorme gat voor de deur, de uitbreiding van de fietsenkelder.
Amstel, 12 mei 2018. Panorama foto van het nieuwe bus/taxi platform.
Amstel, beide foto's 12 mei 2018. Links: op de achtergrond de betonnen banen voor de nieuwe tramrails. Op de voorgrond de uitbreiding van de fietsenkelder. Rechts: bouwput fietsenkelder.
Een artist impressie van het plein op een informatiebord. Het digitale tekenwerk had beter gekund: de tram rechts zweeft een beetje....
Amstel, beide foto's 12 mei 2018. Links: busplatform Rechts: de vorig jaar geheel vernieuwde keerlus voor trams die zal verdwijnen om plaats te maken voor kantoor- en woningbouw.
Amstel, beide foto's 30 augustus 2018. De tram stopt nu voor de hoofdingang op het nieuw gecreëerde plein. Vanaf maandag 27 augustus zijn de trams daar vandaan gaan rijden, na 14 dagen van werkzaamheden.
Amstel, beide foto's 30 augustus 2018.
 Amstel, beide foto's 30 augustus 2018.
 

Amsterdam Zuid


Amsterdam Centraal


Bronnen: