[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [8A] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26]

Spoorzone Tilburg, nieuwe passages station

Inleiding

Dagelijks maken 30.000 reizigers gebruik van Station Tilburg. Dat worden er in 2020 ruim 40.000. Om de toegankelijkheid en doorstroming te verbeteren, krijgt het station een nieuwe, brede passage. Daarmee wordt de toekomstige wijk Spoorzone verbonden met het stadscentrum ten zuiden van het station.

Stationspassage met alle voorzieningen

De nieuwe passage van station Tilburg wordt bijna 42 meter breed. Dat is inclusief de ruimte voor winkels en voorzieningen, die alle in de passage worden opgenomen. De passage bestaat uit twee gebieden: een deel is openbaar terrein dat fungeert als verbinding tussen noord en zuid, een ander deel geeft toegang tot de perrons. Er komen liften en roltrappen naar ieder perron, zodat iedereen straks zelfstandig kan reizen.

Willem II-passage

Ter hoogte van de Willem II-straat, ongeveer 300 meter naast het station, komt een fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor. De passage wordt 13 meter breed en 3 meter hoog.

Verbinding noord-zuid

De wijk Spoorzone ten noorden van het station wordt grootschalig vernieuwd.De nieuwe stationspassage krijgt dan ook uitgangen aan beide zijden van het station. Samen met de Willem II-passage zorgt hij voor een verbeterde noord-zuidverbinding in Tilburg.

Gereed in 2016

De bouw start najaar 2013. Medio 2016 wordt het project afgerond. ProRail verbouwt station Tilburg in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Brabant, de gemeente Tilburg en NS.

Impressie vernieuwd station Tilburg eindfase. Bron: ProRail.

Vernieuwing station Tilburg van start

ProRail is op 18 september 2013 gestart met de grote klus op het station Tilburg. Een nieuwe passage maakt het station beter bereikbaar en toegankelijk.

In de hal van station Tilburg hebben president-directeur Marion Gout-van Sinderen van ProRail, wethouder Marieke Moorman van de gemeente Tilburg, regiodirecteur Jeroen Alting von Geusau van NS Stations en gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant op 18 september virtueel een kijkje genomen in de nog te bouwen reizigerspassage. Het vormde het officiële startsein van de grootschalige stationsvernieuwing. Tot eind van de dag konden ook reizigers en passanten een virtueel kijkje nemen in de nieuwbouw.

ProRail bouwt samen met aannemer BESIX een nieuwe, 42 meter brede reizigerspassage met aan weerszijde hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden. De passage verbindt de binnenstad met de Spoorzone en de wijk Theresia en geeft het station een nieuwe entree aan de noordzijde. Voor de reizigers komen op- en neergaande roltrappen en liften, zodat iedereen straks zelfstandig kan reizen.

Start werkzaamheden

Medio oktober wordt gestart met de bouw van de passage aan de noordkant van het station. Overlast wordt zoveel mogelijk beperkt, maar enige hinder is onontkoombaar. In de herfstvakantie van 2014 gaat het station zes dagen dicht. Dan wordt de nieuwe passage, die net buiten het station wordt gebouwd, op zijn plaats geschoven. Deze wordt eind 2015 in gebruik genomen. De gehele verbouwing van het station is klaar in 2016. Tilburg heeft dan een vernieuwd station dat een comfortabele in- en uitstapplaats is voor het groeiend aantal reizigers.

Willem II passage

Iets ten oosten van het station, in het verlengde van de Willem II straat, gaat ProRail samen met aannemer Besix nog een nieuwe passage bouwen. Dit wordt een tweede verbinding tussen het stadscentrum en de Spoorzone, bestemd voor fietsers en voetgangers. Net als de nieuwe reizigerspassage worden de tunneldelen hiervan gebouwd op locatie. In de herfstvakantie van 2014 worden ze op hun plek geschoven.

Samenwerking

De verbouwing van het station is alleen mogelijk dankzij een goede samenwerking tussen de verschillende partijen. De totale kosten bedragen circa 35 miljoen euro en worden gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail, de gemeente Tilburg, NS Stations en de provincie Noord-Brabant. ProRail is opdrachtgever namens de partijen en voert de bouw uit samen met aannemer BESIX.

Station Tilburg

Station Tilburg wordt uitgebreid en gerenoveerd omdat het huidige station niet is berekend op de toekomstige reizigersaantallen. Tilburg telt nu dagelijks 30.000 reizigers. Dat zijn er in 2020 naar verwachting ruim 40.000. De nieuwe, ruime passage met aan weerszijden hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden zorgt ervoor dat het station een comfortabele opstapplaats blijft. Een nieuwe entree aan de noordzijde verbetert de bereikbaarheid. En met de komst van liften en roltrappen naar alle perrons wordt ook de toegankelijkheid voor mindervaliden sterk verbeterd. Voor fietsers komt er onder het postperron een nieuwe bewaakte stalling en op het perron een onbewaakte stalling.


Grote buitendienststelling: van 11 t/m 26 oktober 2014 beperkt tot geen treinverkeer rondom Tilburg

ProRail heeft vanaf zaterdag 18 oktober tot en met donderdag 23 oktober het treinverkeer stilgelegd om de drie onderdoorgangen in Tilburg onder het spoor te kunnen schuiven. De grootste weegt maar liefst 6,6 miljoen kilo en betreft de nieuwe reizigerspassage, een project van de gemeente Tilburg, ProRail en NS. Tegelijkertijd worden er ook delen van het spoor en bovenleiding vernieuwd in Gilze en Rijen en Dorst en worden er in Rijen raildempers geplaatst. Vanwege de werkzaamheden was er geen treinverkeer mogelijk tijdens de zesdaagse buitendienststelling, maar reden er bussen vanuit alle richtingen van en naar Tilburg.

Week van de grote getallen

De drie onderdoorgangen wegen tezamen meer dan 10 miljoen kilo. Om ze te kunnen plaatsen werd er circa 12.000 kuub grond afgegraven dat wordt afgevoerd in ongeveer 800 vrachtwagens. De tunnels zijn allemaal voorgebouwd op locatie en werden ingeschoven met een snelheid variërend van 1 tot 7 meter per uur en legden een gemiddelde afstand van 43 meter af.

Waarom een nieuwe reizigerspassage?

Station Tilburg gaat uitbreiden. Door het groeiend aantal reizigers en de ontwikkeling van de Spoorzone door de gemeente Tilburg, wordt het station verbouwd. Een nieuwe, veel bredere, reizigerspassage geeft de reiziger meer ruimte en vormt een belangrijke interwijkverbinding naar de noordzijde van het station . In de passage worden winkels en reizigersvoorzieningen gerealiseerd om de reis en het verblijf op het station zo aangenaam mogelijk te maken. Ook is het station straks beter toegankelijk voor mindervaliden en reizigers met bagage door liften en roltrappen naar alle perrons. Voor fietsers en voetgangers wordt een tweede passage gebouwd onder het spoor door, ter hoogte van de Willem II straat. Deze ligt 300 meter ten oosten van het station.

Spoorvernieuwing en 28.000 raildempers in Rijen

De periode dat er geen treinverkeer mogelijk was, werd door ProRail ook benut om in Gilze en Rijen en Dorst het spoor te vernieuwen. In Rijen werd zo’n 1600 meter spoor vernieuwd. Het ging daar om nieuwe ballast, dwarsliggers en spoorstaven. In Dorst werd over een lengte van 2600 meter de bovenleiding vernieuwd. Dit alles om het spoor in goede conditie te houden zodat de treinen er soepel overheen kunnen rijden. Ook werden in Rijen 28.000 raildempers gemonteerd die het geluid van passerende treinen verminderen met gemiddeld 3db.

Tribunes & Webcam

Het inschuiven van de onderdoorgangen was een spectaculair gezicht. Daarom werden er rondom de bouwplaats van de reizigerspassage en de Willem II passage tribunes geplaatst zodat mensen het werk van dichtbij konden bekijken. De vorderingen op beide locaties waren vanaf zaterdag 18 oktober tot en met donderdag 23 oktober ook 24 uur per dag live te volgen via een webcam op de site www.prorail.nl/tilburg. De planning voor het inschuiven zag er als volgt uit:

  • Rauwbrakenpad: zondag 19 oktober tussen 04:30 en 08:30 uur
  • Stationspassage: maandag 20 oktober tussen 06:00 en 23:00 uur (tribune & webcam)
  • Willem II passage: maandag 20 oktober tussen 04:00 en 20:00 uur (tribune & webcam)

Gevolgen voor het treinverkeer

Het treinverkeer werd in fases aangepast:

Zaterdag 11 oktober van 01.00 uur tot 21.00 uur:

  • Geen treinverkeer mogelijk tussen Tilburg -’s en Hertogenbosch.
  • Reizigers tussen ’s-Hertogenbosch en Tilburg kunnen omreizen via Boxtel.

Zaterdag 11 oktober vanaf 21.00 uur t/m vrijdag 17 oktober:

  • Beperkt treinverkeer mogelijk tussen Tilburg en ’s-Hertogenbosch.
  • Geen rechtstreekse sprinters tussen ‘s-Hertogenbosch en Breda via Tilburg.
  • Reizigers konden de IC nemen van 's-Hertogenbosch naar Tilburg en stappen daar over op de sprinter naar Breda

Zaterdag 18 t/m donderdag 23 oktober:

  • Geen treinverkeer mogelijk van en naar station Tilburg vanuit alle richtingen.
  • NS zet snelbussen in tussen:
    • Tilburg en Breda
    • Tilburg en 's-Hertogenbosch
    • 's-Hertogenbosch en Breda
    • Breda en Eindhoven
  • NS zet stopbussen in tussen: Oisterwijk en Breda via Tilburg

Vrijdag 24 t/m Zondag 26 oktober:

  • Beperkt treinverkeer mogelijk tussen Tilburg – ‘s-Hertogenbosch.
  • Geen rechtstreekse sprinters tussen ’s-Hertogenbosch en Breda via Tilburg.
  • Reizigers konden de IC nemen van 's-Hertogenbosch naar Tilburg en stappen daar over op de sprinter naar Breda



De reizigerspassage, een gevaarte van 6,6 miljoen kilo en 1700 vierkante meter groot, is op dinsdag 21 oktober 2014 definitief op zijn plek gezet nadat het vanaf maandag centimeter voor centimeter veschoven werd. Zeker in die laatste paar meters was bijsturen niet meer mogelijk en moest het allemaal in een keer goed gaan. Bij de complexe operatie waarbij er in zes dagen drie onderdoor- gangen tegelijk in het spoor werden geplaatst, was een strakke planning van kracht. Helaas verstoorde op zaterdag 18 oktober een ingestort oud postperron deze planning wat een uitloop veroorzaakte van twee extra dagen. Foto's: ProRail.

NS-bussen en omleidingsroutes

Reizigers konden tijdens de buitendienststelling gebruik maken van NS-bussen. In sommige situaties was het raadzaam om via een andere route te reizen. NS raadt reizigers aan rekening te houden met 30 tot 60 minuten extra reistijd en de reis kort van tevoren te plannen via de reisplanner Xtra app of op www.ns.nl. Reizigers werden met banieren en flyers op de hoogte worden gebracht. Voor meer informatie kon men ook terecht op www.ns.nl/treinverkeertilburg en op www. prorail.nl/tilburg. Het goederenvervoer werd omgeleid.

Tegenslag: werkzaamheden Tilburg uitgelopen

Op 23 oktober 2014 maakte ProRail bekend dat de werkzaamheden zouden gaan uitlopen.
Tot en met 23 oktober zou er geen treinverkeer mogelijk zijn van en naar Tilburg. Door verschillende tegenslagen bleek meer tijd nodig dan gepland, waardoor er tot en met zaterdag 25 oktober nog geen treinen konden rijden van en naar Tilburg. Zoals het er nu naar uitziet, rijden er vanaf zondag weer treinen in alle richtingen. NS zet tot die tijd bussen in en adviseert reizigers voor vertrek de NS Reisplanner te raadplegen. ProRail betreurt de overlast voor reizigers en zet alles op alles om het werk zo snel mogelijk af te ronden.

Op station Tilburg is op zaterdag 18 oktober 2014 bij werkzaamheden een gedeelte van een oud en ongebruikt postperron ingestort. De plaats van het ongeval is toen afgesloten voor nader onderzoek en dat heeft gevolgen gehad voor de planning van de bouw van de reizigerspassage, bijvoorbeeld omdat zand en materieel niet op tijd kon worden aan- en afgevoerd. Het werken in een historisch en monumentaal pand vraagt veel zorgvuldigheid en alles wordt gedaan om beschadigingen te voorkomen.

ProRail heeft besloten bepaalde werkzaamheden pas uit te voeren in maart 2015, zoals het storten van beton voor de roltrappen. Dit om de uitloop van het werk nu zoveel mogelijk te beperken.

Bedoeling is dat reizigers vanaf zondagmorgen 26 oktober weer van en naar Tilburg kunnen reizen per trein vanuit alle richtingen. Het in dienst geven van die verbindingen is daarmee twee dagen uitgelopen. De sprinterdienst Tilburg-Den Bosch die op maandagmorgen weer zou beginnen, loopt ook twee dagen uit en deze begint daarmee op woensdagmorgen weer. Reizigers kunnen tot die tijd met de intercity tussen Tilburg en Den Bosch reizen. Op zaterdag 25 oktober werden enkele goederentreinen omgeleid via de Merwede-Linge Lijn waarvoor Arrvia bereid was om enkele reizigersritten op te heffen en te vervangen door bussen, waarmee extra goederenpaden gecreëerd konden worden.

Tilburg, 20 oktober 2014. Foto: ProRail.


The day after

Raymond Kiès ging daags na de uitgelopen werkzaamheden (zondag 26 oktober) ter plaatse en legde de veranderingen op beeld vast. Op deze zondag werd het treinverkeer weer hervat. Hieronder zijn fotoreportage die hij beschikbaar stelde voor deze website. In deze fotoserie zijn naast foto's van de werkzaamheden ook enkele foto’s opgenomen die gemaakt zijn op het voormalige terrein van de werkplaats. Deze voormalige NS-hoofdwerkplaats is in 2011 gesloten. Het gebied met enkele markante gebouwen is in herontwikkeling en staat ter plaatse bekend als Spoorzone13. De geschiedenis van de werkplaats is terug te lezen op Wikipedia, klik hier. Spoorzone 13 heeft een eigen website, klik hier.
Op de website www.regionaalarchieftilburg.nl zijn in de categorie 'Spoorzone' diverse verhalen toegekend die over de Spoorzone gaan, in het bijzonder over de voormalige hoofdwerkplaats; klik hier.

Alle foto's in dit blok zijn gemaakt door Raymond Kiès op zondag 26 oktober, de dag waarop het treinverkeer, met 2 extra dagen uitloop, weer werd hervat. Het treinverkeer is zondagmorgen om 05:00 uur opgestart. Reizigers konden van dat moment weer van en naar Tilburg reizen met de trein. Oorspronkelijk zou dit vrijdag al het geval zijn, maar het werk liep helaas twee dagen uit. Er zijn op drie locaties onderdoorgangen onder het spoor aangelegd, waaronder een 6,6 miljoen wegende reizigerspassage op station Tilburg zelf. Bij de aanpak van de buitendienststelling zijn de tunnelbakken in één keer ingeschoven, zoals die bij het station. Het meest hinderrijke werk voor reizigers was samengevoegd in deze herfstvakantie van 2014. Er zijn vanaf nu geen andere grote stremmingen meer nodig voor vernieuwing van station Tilburg en aanleg van de onderdoorgangen. Uiteindelijk verbetert door het werk de bereikbaarheid van Tilburg. Een nieuwe, veel bredere reizigerspassage geeft de reiziger meer ruimte en vormt een belangrijke interwijk-verbinding naar de noordzijde van het station. In de passage worden winkels en reizigersvoorzieningen gerealiseerd om de reis en het verblijf op het station zo aangenaam mogelijk te maken. Medio 2016 is het project klaar (Bron: ProRail, nieuwsbericht van 26 oktober 2014).

De eindfase bijna bereikt

Twee jaar na de start van het project (18 september 2013) wordt de eindfase bijna bereikt.

Bouwvakkers leggen tegels in de nieuwe passage. Nog even en dan valt er van de ruwbouw van de passage niet veel meer te zien. In rap tempo verdwijnt het beton onder de tegels waarover reizigers straks de weg naar het perron weten te vinden. Kortom, de afbouwfase is begonnen. En dat moet ook wel, want het is de bedoeling dat de nieuwe passage eind dit jaar 2015 in gebruik wordt genomen. Helemaal af zal de passage dan nog niet zijn, maar de reiziger kan er wel alvast gebruik van maken. De nieuwe reizigerspassage was noodzakelijk geworden door het groeiend aantal reizigers en de ontwikkeling van de Spoorzone door de gemeente Tilburg. Het station moest daarvoor worden verbouwd. Een nieuwe, veel bredere, reizigerspassage geeft de reiziger meer ruimte en vormt een belangrijke interwijkverbinding naar de noordzijde van het station. In de passage worden winkels en reizigersvoorzieningen gerealiseerd om de reis en het verblijf op het station zo aangenaam mogelijk te maken.
Ook is het station straks beter toegankelijk voor mindervaliden en reizigers met bagage door liften en roltrappen naar alle perrons. Voor fietsers en voetgangers wordt een tweede passage gebouwd onder het spoor door, ter hoogte van de Willem II straat. Deze ligt 300 meter ten oosten van het station. De bereikbaarheid is met deze vernieuwingen weer een stuk beter geworden. De foto’s zijn van ProRail, fotograaf is Leo de Warem, bovenste rij op 31 augustus, onderste rij op 4 september 2015. Bron: Nieuwsbericht van ProRail op 16 september 2015.


Bronnen:
Bij deze publicatie is gebruikt gemaakt diverse openbare nieuwsmedia en vrije nieuwsgaring:

  • video-, pers- en nieuwsberichten van ProRail, van achtereenvolgens:
    • persbericht ProRail van 18 september 2013
    • persbericht ProRail van 13 oktober 2014
    • nieuwsbericht ProRail van 22 en 23 oktober 2014, 16 september 2015
  • Brabants Dagblad
  • NU.nl
  • website Spoorzone013.nl