[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6]

175 jaar Spoor in Nederland

Het jaar 2014 stond in het teken van de herdenking dat op 20 september 1839 de eerste trein in Nederland reed van Amsterdam naar Haarlem. In tegenstelling wat vaak door velen wordt gedacht, vond de nieuwe spoorverbinding niet plaatst tussen de huidige stations Amsterdam Centraal en Haarlem. Die stations zoals wij die hedentendage kennen bestonden toen nog niet. In Amsterdam lag het startpunt van de eerste spoorlijn bij d' Eenhonderd Roe en in Haarlem lag het eindpunt op de plek van de latere werkplaats.

D'Eenhonderd Roe lag net buiten Amsterdam, op een afstand van honderd roeden (bijna vierhonderd meter) ten westen van de Haarlemmerpoort. Op 20 september 1839 vertrok van daar de eerste Nederlandse trein, via Halfweg naar Haarlem, getrokken door twee locomotieven: de Arend en de Snelheid.[1]

Het station lag net buiten de grens van de stad Amsterdam op het grondgebied van de gemeente Sloten. Nadat de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM) overeenstemming met de stad Amsterdam had bereikt, kon in 1842 het definitieve vertrekpunt in gebruik worden genomen, het aan de overkant van de Buitensingelgracht gelegen station Willemspoort. Dit station lag tegenover de in 1840 gebouwde Willemspoort, de tegenwoordige Haarlemmerpoort, en maakte d'Eenhonderd Roe overbodig.

Op initiatief van reizigersvereniging Rover werd op 20 september 2009, 170 jaar na het vertrek van de eerste trein, een plaquette onthuld op de stationslocatie. Deze bevindt zich op het terrein van de Westergasfabriek, ter hoogte van Polonceaukade 13.

In 1989 werd het 150 jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland nog uitbundig gevierd in Utrecht. Een materieelopstelling op de laad- en losweg bood een variatie aan divers materieel met tal van stoom- en elektrische locomotieven. Diverse rondritten werden gehouden.

In 2014 was sprake van een veel bescheidener feestviering, maar voor de liefhebber niet minder interessant.
Op twee plaatsen werden activiteiten gehouden:

  • pendelritten met rijvaardig museummaterieel van het Spoorwegmuseum tussen Amsterdam Centraal en Haarlem op 20 september.
  • een zesdaagse SpoorParade in Amersfoort van 16 t/m 21 oktober.

Extra treinen tussen Amsterdam en Haarlem

1839 - 2014
Extra treinen
20 september 2014
Spoorparade in Amersfoort
16 - 21 oktober 2014

Amsterdam-Haarlem v.v.
Kaartverkoop, klik hier.


The making off.

Hieronder de foto's in Haarlem, Haarlem Spaarnwoude, Halfweg en Amsterdam CS. Mijn eigen dagindeling zag er als volgt uit. Ik wilde op verschillende locaties al het extra ingezette museummaterieel fotograferen, daarbij rekening houdend met en gebruik makend van de meest gunstige zonnestand, want het beloofde die dag fraai weer te worden. Ik reisde per trein vanuit mijn woonplaats, via Amsterdam direct door naar Haarlem, aankomst om 09:38 uur. Daar fotografeerde ik het gereedstaande museummaterieel wat nog op de opstelsporen stond en het – als eerste rond 09:50 uur voorbrengen van het Blokkendoostreinstel naar perronspoor 3A. Vervolgens met de eerste Blokkendoosrit van 10:11 u. naar Amsterdam a: 10:28 u. Terug naar Haarlem met de “blauwe trein”; Amsterdam v: 11:13 - Haarlem a: 11:29 u. Daarna met de reguliere Sprinter naar Haarlem Spaarnwoude voor enkele foto's “langs de lijn”. Vervolgens naar Halfweg en terug naar Haarlem Spaarnwoude met treinen van de normale treindienst. Rond 15:30 uur per gewone Sprinter naar Haarlem. Met de plan U van 16:41 u. terug naar Amsterdam a: 16:58 u. De foto's heb ik ingedeeld per locatie (en daardoor niet in chronologische volgorde). De foto’s in Spaarnwoude zijn gemaakt vanaf de loopbrug van het station, die in Halfweg even westelijk van dit station ter hoogte van de wachtsporen, in Amsterdam bij (kop)spoor 1. In Haarlem werd steeds gekeerd, c.q. vertrokken van spoor 3A.

Haarlem en Blokkendoosrit naar Amsterdam



Ter afsluiting van Haarlem een foto van Henk Koster. Treinstel 273 van het type Materieel 1946 met aangekoppeld (en niet zichtbaar) treinstel 386 Materieel 1954, beide van het Spoorwegmuseum.

Haarlem Spaarnwoude


Halfweg


Amsterdam CS



SpoorParade Amersfoort - 16-21 oktober 2014

De eerste dag op de Spoorparade in Amersfoort, 16 oktober 2014, heeft enthousiaste reacties opgeleverd van bezoekers! En dat waren er flink wat: 3400 bezoekers waren op deze eerste dag aanwezig en keken hun ogen uit. De Spoorparade werd donderdag om 15:00 uur officieel geopend door de Amersfoortse burgemeester Lucas Bolsius en spoorliefhebber Erik de Zwart die voor de gelegenheid werd omgedoopt tot spoorburgemeester.
De spoorsector spreekt over een succesvolle eerste dag. Met het aangekondigde mooie herfstweer verwacht de SpoorParade in het weekend veel bezoekers. NS zet extra lange treinen in om deze bezoekers naar het themapark te brengen.

Treinen- en techniekliefhebbers konden zes dagen hun hart ophalen in Amersfoort. Daar stonden 100 treinen uitgestald, van miniatuurtreintjes tot grote locomotieven. De treinen en de modelspoorbanen maakten deel uit van de SpoorParade, die was georganiseerd vanwege het 175-jarig bestaan van het spoor in Nederland. De Spoorparade duurde tot en met dinsdag 21 oktober en was dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur open.
Bron: Nieuwsbericht ProRail

Hieronder een kleine selectie van toegezonden foto's

Amersfoort, 16 oktober 2014. Foto: Jorrit Lousberg.

NS 20 Diesel-elektrisch materieel 1954 – DE 1 (eenling), voormalig directievoertuig, bijnaam “Kameel” (VIP-car); Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V., Rotterdam – motorrijtuig, bedrijfsvaardig. In eigendom van het Spoorwegmuseum. Foto: Bertus Kers.

NS 27 Diesel-elektrisch materieel 1934 uit de serie DE 3, 11-50. De DE3 11-25 en de DE3 40-50 werden door Werkspoor NV, Zuilen gebouwd, de DE3 26-35 bij Fa. J.J. Beynes, Haarlem en de DE3 36-40 bij Allan en Co's, Rotterdam. De driewagentreinstellen kwamen in dienst als mB, mCD en mC. Treinstel NS 27 is niet bedrijfsvaardig. In eigendom van het Spoorwegmuseum. Foto: Bertus Kers.

NS 1201, elektrische locomotief uit de serie 1201 - 1225. Werkgroep 1501 van de Stichting Klassieke Locomotieven. Foto: Bertus Kers.

NS 766, elektrisch treinstel, vier rijtuigen, van de Stichting Mat.'54 Hondekop-vier. Foto: Bertus Kers.

NS 766, elektrisch treinstel, vier rijtuigen, van de Stichting Mat.'54 Hondekop-vier. Foto: Bertus Kers.

Sik 122, rangeerlocomotief van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB). Foto: Bertus Kers.

NS 451, rangeerlocomotief van de Museum Buurtspoorweg (MBS) in Haaksbergen. Rechts stoomloc NS 7742, "Bello" van Museum Stoomtram Hoorn - Medemblik. Foto: Bertus Kers.

Parade op het festivalterrein. Foto: Bertus Kers.

Vanuit het reuzenrad (45 meter hoog). Foto: Bertus Kers.