[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19]

Zeeuwse Dieseldag 2012

In het lange weekeind rond Hemelvaartsdag, preciezer gezegd op donderdag 17, vrijdag 18 en zaterdag 19 mei 2012 organiseerde de Museumtram RTM een ”Driedaagse Meimanifestatie”. Traditiegetrouw staat Hemelvaartsdag landelijk ook wel bekend als Nationale Stoomtreindag waarop tal van railmusea zich presenteren met hun stoomlocomotieven.

Dit jaar koos ik voor de verandering eens om een dagje te dieselen bij de RTM op zaterdag 19 mei onder de noemer Zeeuwse Dieseldag en de sfeer op te snuiven van wat ik in 1965 en 1966 nog bij de voormalige Rotterdamsche Tramweg Maatschappij, vlak vóór de definitieve opheffing van haar laatste stamlijnen op Voorne-Putten (Oostvoorne en Hellevoetsluis), zelf nog net had meegemaakt.

Om twee reden een terechte titel: een Zeeuws dieseltramstel zie je niet elke dag en voor het eerst bereikt de RTM in haar nieuwe rijseizoen de provincie Zeeland op haar nieuwe eindpunt Scharendijke Dolfijn (bijna) aan het eind van de Brouwersdam, waarvan de provinciegrens halverwege ligt. Enerzijds ligt het Zuidhollandse Goeree-Overflakkee en anderzijds het voormalige Zeeuwse eiland Schouwen-Duivenland. Het watersport- en recreatiegebied Port Zélande rond het Grevelingenmeer is letterlijk de poort naar Zeeland.

Baanverlenging naar Scharendijke Dolfijn

De baanverlenging naar Dolfijn is op 16 november 2011 in gebruik genomen en mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage uit EFRO-gelden, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling in het kader van het OP-Zuid, het Europees Economisch Stimulerings Programma. Andere subsidiënten waren de Gemeente Schouwen-Duivenland, de Stichting RTM Museum en het Natuur- en Recreatieschap De Grevelingen. Als Directie trad op Groenservice Zuid-Holland (GZH), de engineering was in handen van Royal Haskoning met als aannemers MNO – Vervat B.V. en Hollandse Aannemings Service B.V.

Dankzij de succesvolle Bielzenactie waarvoor geldgevers en donateurs een biels hebben gesponsord kwam eveneens geld binnen. Hiervoor werden certificaten onder uniek nummer uitgegeven.

Samen met vriend en mede-donateur Jos Beerman reisden we per auto naar Ouddorp, een rit van plm. 125 km via de A15 en de N57 vanaf Geldermalsen. We hebben elkaar in 1965 bij de RTM leren kennen.

Op deze dag waren vier slagen Remise – Scharendijke Dolfijn ingelegd, elk met een ander type krachtvoertuig en van verschillende tramsamenstellingen, t.w. om 11:45 (tram 11/12), 13:30 (tram 113/14), 14.31 (tram 43/44) en 15:30 uur (tram 15/116). Een rit heen en terug neemt een uur in beslag, met een korte kering in Dolfijn. De trams 113 en 116 geven te Middelplaat Haven aansluiting op respectievelijk van de rondvaartboot over de Grevelingen.

Het volgend materieel werd ingezet:

  • om 11:45 uur motorrijtuig MABD 1804 met de rijtuigen AB 1513 en BPD 1631.
  • om 13:30 uur motorwagen M 1805 met alle stalen rijtuigen en bagagewagen P291 (naar het voorbeeld van de boottram Rotterdam – Hellevoetsluis in 1963).
  • om 14:31 uur motorrijtuig MABD 1602 met rijtuig AB 1513 en bagagepostrijtuig BPD 1631 (naar het voorbeeld van de Zeeuwse combinaties in 1953).
  • om 15:30 uur motorwagen M 67 met 4 houten rijtuigen (naar het voorbeeld van de strandtram Rotterdam – Oostvoorne-strand op een zomerse dag in 1960).

We kozen ervoor de eerste slag per auto te (achter)volgen en wat foto’s onderweg te maken, met op de terugweg een zoektocht naar de gesponsorde biels 3211 (“Bielzenactie”), die halverwege Scharendijke Dolfijn en Middelplaat Haven blijkt te liggen.

Terug in de Remise maakten we ons op om de 2e slag met de tram te maken. Ik stapte op de heenrit uit in Middelplaat Haven om daar het begin van de baanverlenging naar Dolfijn te bekijken. De tram eindigde daar voorheen, maar rijdt nu het heuveltje op om weer parallel langs de (secundaire) autoweg naar Dolfijn het tracé te vervolgen. Ik stapte een kwartiertje later weer in de kerende tram 14 om vervolgens in Port Zélande weer uit te stappen en daar de 3e slag met de Zeeuwse combinatie op te wachten die daar om 14:45 zou stoppen, en mee te gaan op weg naar Dolfijn. Met de tegentram Scharendijke – Remise als tram 44 reden we terug naar de Remise in De Punt West. Ik stapte (als enige…) uit op de halte Bezoekerscentrum om daar de doorkomst om plm. 15:35 uur van de M67 af te wachten in de altijd weer fotogenieke bocht in de lus door het duingebied. Het paste allemaal mooi en met een korte wandeling door het duingebied en het fraaie weer was ik rond 16:00 uur weer in het depot. De dag werd afgesloten met een bezoek aan de museumwinkel, bezichtiging van het materieel in de loods, de miniatuurbaan van de Voornse Modelspoor Vereniging en het regelen van mijn bij Post NL verloren gegane Tramkoerier plus donateurskaart als gevolg van de slechte postbezorging bij dit bedrijf. Inmiddels heb ik vervangende exemplaren ontvangen, met dank aan medewerker Gerlings. De terugkeer van de M 67 uit Dolfijn in de remise met de laatste tram van de dag werd op de Brouwersdam afgewacht, waarna aan deze zonnige en gezellige dag een eind kwam en de reis naar huis werd aangevangen.

Het was een leuke dag bij het steeds weer gastvrije RTM-bedrijf. De locatie is uniek, het bedrijf historisch en het personeel bijzonder vriendelijk. Alle reden om als donateur deze Museum Stichting met zijn typisch Rotterdamse karakter en historie te blijven steunen. Website: www.rtm-ouddorp.nl/

Word ook donateur (zie pagina Van de Leestafel, Tramkoerier) en draag bij tot het behoud en verdere uitbreiding van dit unieke trambedrijf met zijn fraaie traject en waardevol, schitterend gerestaureerde materieel.
Ons rijdend railerfgoed is uw steun meer dan waard! Bezuinig niet op ons cultuurerfgoed.

De onderstaande foto’s spreken voor zich en de liefhebber herkent zeker de fotolocaties.

Edward Bary
Mei 2012

"Op een klein stationnetje, ‘s morgens in de vroegte, stonden zeven wagentjes netjes op een rij. En het machinistje draaide aan het wieletje. Hakke hakke puf, puf, weg zijn wij!
Klaar voor vertrek in Remise, De Punt West (Ouddorp). Links motorwagen M 1805 met tram 113, vertrek om 13:30 uur, rechts motorrijtuig MABD 1804 met tram 11, vertrek om 11:45 uur, beide naar Scharendijke Dolfijn; 19 mei 2012.


Sinds 25 januari 2012 is rijtuig 414 weer terug bij de RTM te Ouddorp na een externe restauratie. Het rijtuig zal daar verder afgebouwd worden. De timmerman is inmiddels begonnen met de bankframes. Het werk aan de 417 gaat ook gestaag door en er worden grote vorderingen met de restauratie gemaakt; eerdaags wordt de dakbedekking onder handen genomen en het glas geplaatst. Binnenkort meer hierover in de nieuwe Tramkoerier. De foto van Eric van der Reiden toont het voormalige materieel van de MBS samen met loc M67 bij de RTM op het depotterrein op 21 februari 2012.

Steun de Stichting R.T.M. Ouddorp. Neem contact op met de Museum Stichting R.T.M., Postbus 25 – 3253 ZG Ouddorp of bezoek de website: www.rtm-ouddorp.nl, e-mail: info@rtm-ouddorp.nl of kijk op dèze site bij het thema: Nederland > pagina’s RTM (vroeger) en MRTM (museum).


De restauratie van MBS-rijtuig 417 schiet lekker op, de dakbedekking zit er op nu. Het afwerken neemt nog veel tijd in beslag, waar enkele vrijwilligers al hun vrije tijd in steken. Op deze foto is de M 67 met het rijtuig op weg naar de schilderswerkplaats in de revisieloods. Foto: Eric van der Reiden, 16 mei 2012, remise De Punt West.