[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18]

Donateursdag: 24 september 2011

Het is al weer twee jaar geleden, op 26 september 2009, dat ik verslag deed van de jaarlijkse donateursdag bij de RTM. Ik was daar toen niet zelf bij (zie pagina 3). Maar voor dit jaar stond een bezoek prominent in mijn agenda genoteerd. De weersomstandigheden waren “nazomers” voor deze dag voorspeld en de in het vooruitzicht gestelde verrassing, - de presentatie van motorvoertuig MABD 1804 en Buffetrijtuig ABR 1517 naar later bleek, - gaf voldoende aanleiding om de autorit van 122 kilometer vanuit mijn woonplaats naar Ouddorp De Punt West bij de Brouwersdam in de vroege zaterdagochtend aan te vangen.

Rond 12:00 uur werd een grote groep donateurs in de remise ontvangen met gratis koffie en koek en welkom geheten door voorzitter Roel Sparreboom. In een korte rede gaf hij een overzicht van de activiteiten aan het materieel en de baan in het afgelopen jaar. De Tramkoerier doet daar regelmatig verslag van. Ook de baanverlenging naar Scharendijke wordt weer ter hand genomen nu het probleem met de kruisende waterleiding lijkt te zijn opgelost.

Ton Tigges gaf een toelichting “met lichtbeelden” over de stand van zaken met de herbouw van “vierkante loc 37”. We weten nu dat de wielbanden van deze loc bij een bedrijf in Zuid Afrika zijn gemaakt, alle onderdelen de ingeslagen RTM-naam met nummer dragen, het machinistenhuis in ruwbouw grotendeels klaar is en de aspotten smeerkussens bevatten die bij het Weverijmuseum in Geldrop speciaal zijn geweven en in een oliebad t.z.t. hun goede werking moeten bewijzen. Mark Grootendorst deed daarna via een presentatie verslag van de belangrijkste werkzaamheden en vorderingen. De werkzaamheden aan rijtuig AB 417 verlopen voorspoedig; de 1e klas is gereed en de interieurverlichting is aanwezig. Van rijtuig AB 414 zijn bruikbare onderdelen geplukt voor hergebruik.
Ik sprak met Eric van der Reiden, die een deel van het schilderwerk aan het materieel heeft verzorgd.
Ook aan rijtuig ABR 1517 is jarenlang en met gevoel voor detail gewerkt; het resultaat staat buiten en dit rijtuig rijdt vandaag mee.

Na deze korte presentatie was het tijd voor actie: de officiële opening van de zogenaamde “museumstraat” in de remise. Met het doorknippen van het traditionele lint werd de toegang geopend naar de twee sporen met het bijzondere materieel voor een bezichtiging. Een bezoek zeker de moeite waard. Opgesteld staan stoomloc 57 met elektrische verlichting, dan de 1133 kampeerwagen, rijtuig 458 met foto-expositie over het kolen- en bietenvervoer, dan de 903, daarna de 715 met een draaiende, drie seizoenen modelbaan, van Schuddebeurs. Op het andere spoor de postwagen, deze stond zaterdag buiten wegens plaatsgebrek, de 783 ongevallenwagen met een expo over het baanwerk met verder allerlei attributen wat betreft het baanwerk. Dan de 687 met een foto-expo over de tramlijn op Goeree-Overflakkee. Er achter de 722 met melkbussen op de grond en op losse planken hierbij ook een kleine foto-expo en tenslotte de 298 met een RTM LGB baan van station Blaakse Dijk, waar de 65 heen en weer rijdt, na het inwerpen van een 10 cent stuk. Hiermee geeft deze tentoonstelling een goed overzicht van de rijke RTM-historie.


Daarna was het de beurt aan het verhaal over de MABD 1804, een maar liefst 87-jarige motorwagen en daarmee de oudste van het land. Van de laatste bestuurder van deze wagen ontving de RTM de door hem in veiligheid gebrachte originele bedieningshandels. Deze werden na de indienstelling direct op de juiste plaats gebruikt! Na de oproep van de voorzitter via de stoomfluit van de 50 reed de 1804 met het rijtuig 1517 het emplacement op en kon iedereen de nieuwe dienstvaardige aanwinsten bekijken. Na de pauze begon het officiële rijprogramma, onder een uitbundig schijnende zon. Voor deze dag waren twee extra trams in gereedheid gebracht voor een retourrit naar Middelplaat Haven. Het glimmende motorvoertuig MABD 1804 met de stalen rijtuigen ABR 1517 (het groene buffetrijtuig) + AB 1513 + BPD 1631 werd als motortram onder ritnummer 1804 in gereedheid gebracht. Als tweede een stoomtram met loc 50 met de vier teakhouten rijtuigen AB 398 + BD 438 + B 363 + AB 394 onder tramritnummer 50.

Tram 50 vertrok als eerste van de remise om 13:30 uur en tram 1804 volgde om 13:35 uur, baanvrij er achteraan. De boog bij de halte Bezoekerscentrum (Grevelingen) is altijd weer een fotogeniek punt. Aan deze halte werden beide trams aan weerszijde van het middenperron opgehouden zodat de reizigers naar keuze konden overstappen van de ene naar de andere tractievorm. Hetzelfde kon ook in Port Zélande, maar dan alleen van de vooroprijdende stoomtram op de als tweede volgende motortram; dit kwam doordat daar voor doorgaande trams één perronspoor benut kan worden.

Oud-RTM'er Theo Barten vertelde onderweg enkele anekdotes uit zijn rijke herinneringen van zijn dienstperiode.

Wie “langs de lijn”-foto’s wilde maken werd van harte uitgenodigd in de gele RTM/Van Oeverenbus die vanaf Port Zélande de beide trams vooruit reed. Zo kon de aankomst van beide trams in Middelplaat Haven gefotografeerd worden.

Na een korte pauze in Middelplaat Haven en het kopmaken van de tractievoertuigen werd om 14:10 en 14:15 uur achter elkaar teruggereden (met dezelfde overstapmogelijkheden) naar de remise in De Punt, waar beide trams met hun reizigers rond 14:45 uur weer op hun thuishaven terug waren. Tot ongeveer 17:00 uur was er nog volop gelegenheid om op het depot rond te kijken, wat te eten of de museumwinkel te bezoeken. Mooie gelegenheid ook om de jaarkalender 2012 aan te schaffen en vast mee naar huis te nemen.

Na nog wat depotfoto’s gemaakt te hebben, keerde ik rond 16:30 uur weer huiswaarts. Een bijzondere dag, met vakkundig RTM-personeel, fraai gerestaureerd materieel, een altijd gezellige sfeer en een serie leuke en waardevolle foto’s. Daarvan hieronder een selectie als impressie van deze dag. De foto’s zijn niet voorzien van extra bijschriften; de plaatsen waar gefotografeerd is zullen bij de liefhebber genoegzaam bekend zijn. Klik een kleine foto aan voor een vergroting ervan.

Wat ziet al het materieel er perfect uit en de locatie aan de Brouwersdam is uniek.
Een donatie meer dan waard...

Kijktip: volg de laatste vorderingen van de baanverlenging naar Scharendijke op de voet op het forum van Beneluxspoor.net

Pronkstuk van de dag en resultaat van noeste arbeid door vrijwilligers: de glimmende motorwagen MABD 1804 (leeftijd: 87 jaar !!) met de stalen rijtuigen BPD 1631 + AB 1513 + ABR 1517 (het groene buffetrijtuig). De RTM.-remise en het museumdepot zijn gevestigd aan de G.C. Schellingerweg 2, De Punt West, Brouwersdam te Ouddorp.
Steun de RTM en ervaar zelf dit cultuurhistorisch rijdend erfgoed! Bezuinigingen op ons cultuurgoed? Wees wijzer: wie zijn geschiedenis niet omarmt, is niet rijp voor de toekomst!!
Bezoek ook de website van de Stichting R.T.M. Ouddorp.


Op volle kracht stomend en rokend de toekomst tegemoet !!
Loc 50 met de vier teakhouten rijtuigen AB 398 + BD 438 + B 363 + AB 394 passeert het remiseterrein van haar thuisbasis aan de G.C. Schellingerweg 2 in De Punt West, Brouwersdam te Ouddorp als een extra ingelegde gezelschapstram die om plm. 15:36 uur uit de remise vertrok. Deze tram kwam als ledig materieel om plm. 16:20 uur op het depot terug.
Steun de RTM en ervaar zelf dit cultuurhistorisch rijdend erfgoed! Dit beeld is een blijvende herinnering aan de vroegere RTM die het reizigers- en goederenvervoer heeft verzorgd op de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden. Bezoek ook de website van de Stichting R.T.M. Ouddorp.


Webmaster gespot! U vroeg zich natuurlijk al af hoe deze fotoserie tot stand is gekomen. Nou, zó dus. Olav Casander zag mij aan het werk, respectievelijk op het buitenterrein van de Remise in De Punt West, in Middelplaat Haven en bij de halte Bezoekerscentrum. Ik gebruikte vandaag voor het eerst mijn digitale Canon EOS 400 D, met Tamron telelens 18 - 200mm. Mijn trouwe Canon PowerShot G3 heeft het na jaren trouwe dienst begeven. Zie ook de pagina Fotografie, klik hier. Nu kan ik moeilijk afscheid nemen van spullen die jarenlang prima gefunctioneerd hebben (en niet meer te repareren zijn), dus dit toestel wordt bijgezet bij het rijtje analoge fototoestellen. Dat begint een klein museumpje te worden... Dat geldt dan weer niet voor mijn vervoermiddelen, zie pagina Vervoermiddelen, klik hier, dus een mens kan onbegrijpelijke waarde-emoties hebben. Maar oude trammetjes en treintjes......u ziet, ik ben er maar druk mee.