[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



Stoomlocomotieven - Pagina 6


Opschrift “Abschied von der Dampflok” en ”Good by Train” op de zijwand van een stoomloc in het Bw Rheine; 21 oktober 1972, kennelijk ter gelegenheid van een afscheidsrit. Detail van de linker zuigerstang van loc 012.077-4 in Bw Rheine; 21 oktober 1972.


Detail van de linker drijfstangen van loc 012.077-4 in Bw Rheine; 21 oktober 1972. Detail van de linker zuigerstang van loc 012.077-4 in Bw Rheine; 21 oktober 1972.


Loc 044.240-0 rijdt de draaischijf op in het Bw Rheine; 21 oktober 1972. Rechts is een deel van het bedieningshuisje zichtbaar. Loc 043.746-7 met een ertstrein uit de richting Emden, hier gefotografeerd tussen Salzbergen en Rheine nabij blokpost Daves in het buurtschap Bentlage; 21 oktober 1972.


Loc 012.061-8 wordt voorgereden op spoor 3 in verband met loc-wisselen te Rheine Hbf voor een reizigerstrein in de richting Emden; 18 november 1972. “Ausfahrt frei !” Loc 012.061-8 vertrekt met een reizigerstrein in de richting Emden van Rheine Hbf, spoor 3; 18 november 1972. De loc werd in Rheine voorop geplaatst na loc-wisseling. Het traject Köln – Rheine was al elektrisch berijdbaar.


Loc serie 012 met een reizigerstrein in de richting Rheine bij de doorkomst in een koud en bevroren landschap rond Salzbergen; 22 december 1972. Loc serie 012 met een reizigerstrein in de richting Emden, hier gefotografeerd even ten noorden van Rheine in een koud en bevroren buurtschap Bentlage; 22 december 1972.


Loc 012.104-6 met een reizigerstrein in de richting Rheine, hier gefotografeerd op het punt waar dubbelspoor overgaat in enkelspoor op het baanvak tussen Lingen en Elbergen (bij km 234), even vóór het passeren van de enkelsporige spoorbrug over het Dortmund – Ems Kanaal (noordzijde) bij Hanekenfähr; 22 december 1972. Loc serie 042/043/050 met een goederentrein in de richting Lingen, hier gefotografeerd op het enkelsporige baanvak tussen Elbergen en Lingen, even vóór het passeren van de enkelsporige spoorbrug over het Dortmund – Ems Kanaal (zuidzijde) bij Hanekenfähr; 22 december 1972.
Ten noorden en ten zuiden van de spoorbrug lagen wissels die het baanvak weer dubbelsporig maakten.


Loc 012.071-7 met een korte reizigerstrein tussen Salzbergen en Lingen; 22 december 1972. Loc serie 042 (vermoedelijk 042.218-8) met een goederentrein tussen Salzbergen en Lingen; 22 december 1972.


Loc serie 042 met een goederentrein in de richting Rheine, hier gefotografeerd tussen Salzbergen en Rheine; 22 december 1972. Loc 012.104-6 met een reizigerstrein in de richting Salzbergen, hier gefotografeerd tussen Rheine en Salzbergen; 22 december 1972.


Loc 012.063-4 te Rheine Hbf (spoor 5) na aankomst met een reizigerstrein uit de richting Emden; 22 december 1972. Loc 042.228-1 met een goederentrein in de richting Rheine bij de doorkomst in Salzbergen ter hoogte van de verkeersbrug over het spoor; 17 februari 1973.


Loc 012.092-3 wordt voorgereden in verband met loc-wisselen te Rheine Hbf voor een reizigerstrein in de richting Emden; 17 februari 1973. Loc 012.092-3 vertrekt met een reizigerstrein in de richting Emden uit Rheine Hbf; 17 februari 1973.


Loc 044.569-2 met een gemengde goederentrein (waarin ook autotransportwagens) in de richting Salzbergen/Emden, hier gefotografeerd even ten noorden van Rheine, nabij blokpost 210 in het buurtschap Bentlage; 17 februari 1973. Locdepot Bw Rheine. Van links naar rechts: loc 042.363-2, 043.606-3 en 043.746-7 vóór de locloods; 17 februari 1973.


Loc 011.062-7 rangerend in Bw Rheine; 17 februari 1973. Loc 042.364-0 voor de loc-loods in Bw Emden; 18 augustus 1973.


Loc 043.131-2 op de draaischijf in Bw Emden; 18 augustus 1973. Station Norddeich Mole; 18 augustus 1973. Loc 012.100-4 komt binnen (a: ± 15.15 uur) met een reizigerstrein uit de richting Emden.


Station Norddeich Mole; 18 augustus 1973. Loc 012.100-4 kort na aankomst (a: ± 15.15 uur) met een reizigerstrein uit de richting Emden onder de perronoverkapping. Station Norddeich Mole; 18 augustus 1973. Loc 012.100-4 tijdens een rangeerbeweging (terugzetten van het ledig materieel van een reizigerstrein naar Norddeich Hbf), kort na aankomst (a: ± 15.15 uur) uit de richting Emden.


Loc 012.100-4 te Norddeich Hbf; 18 augustus 1973. Loc 012.077-4 loopt het station Norddeich Hbf binnen met een reizigerstrein uit de richting Emden; 18 augustus 1973.


Loc 012.077-4 met een reizigerstrein uit de richting Emden bij vertrek uit Norddeich Hbf voor zijn laatste paar honderd meters naar Norddeich Mole; 18 augustus 1973. Loc 012.077-4 met een reizigerstrein uit de richting Emden, kort voor aankomst in Norddeich Mole; 18 augustus 1973.


Loc 012.077-4 is aangekomen in Norddeich Mole; 18 augustus 1973. Het meest noordelijke deel van Strecke 280 vindt hier met een stootjuk zijn eindpunt. Links het stationsgebouw, rechts het havengebouw. Loc 012.077-4 is aangekomen in Norddeich Mole met een reizigerstrein uit de richting Emden; 18 augustus 1973. Het meest noordelijke deel van Strecke 280 vindt hier met een stootjuk zijn eindpunt.


Loc 012.077-4 is aangekomen in Norddeich Mole met een reizigerstrein uit de richting Emden; 18 augustus 1973. Het ledig materieel wordt hier met een rangeerbeweging terug gereden naar Norddeich Hbf. Norddeich Mole, 18 augustus 1973. “Das Ende einer Bahnstrecke”. Het meest noordelijke deel van Kursbuchstrecke 280: Norddeich Mole in het noordwesten van Ostfriesland in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Loc 012 100-4 wacht met een postrijtuig op zijn volgende rit. Op de achtergrond rechts de haven; aan de andere zijde van de spoorkade vertrekken de veerboten die de verbinding onderhouden met de Ostfriesische Inseln waaronder de Waddeneilanden Juist en Norderney. Het piratenschip van Radio Veronica was naar dit laatste eiland vernoemd. De Stichting Norderney stelt zich tot doel het culturele en historische erfgoed van Radio Veronica uit de periode 1960-1974 te conserveren en te beheren (www.norderney.nl). Ook het erfgoed op deze foto met het oorspronkelijke locnummer loc 01 1100 is bewaard gebleven.


Norddeich Mole, 18 augustus 1973. “Das Ende einer Bahnstrecke”. Het meest noordelijke deel van Kursbuchstrecke 280: Norddeich Mole in het noordwesten van Ostfriesland in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Loc 012 100-4 wacht met een postrijtuig op zijn volgende rit. Op de achtergrond rechts de haven; aan de andere zijde van de spoorkade vertrekken de veerboten die de verbinding onderhouden met de Ostfriesische Inseln waaronder de Waddeneilanden Juist en Norderney. Deze loc met het oorspronkelijke locnummer loc 01 1100 is bewaard gebleven. Norddeich Mole, 18 augustus 1973. Loc 012 100-4 maakt zich op voor een rangeerbeweging naar zijn trein aan de andere zijde van het perron. Op de achtergrond rechts de haven; aan de andere zijde van de spoorkade vertrekken de veerboten die de verbinding onderhouden met de Ostfriesische Inseln waaronder de Waddeneilanden Juist en Norderney. Deze loc met het oorspronkelijke locnummer loc 01 1100 is bewaard gebleven.


Norddeich Mole, 18 augustus 1973. Loc 012 100-4 maakt zich op voor een rangeerbeweging naar zijn trein aan de andere zijde van het perron. De rangeerder op de linker voorbuffer houdt een oogje in het zeil. Op de achtergrond links de veerboothaven; hier vertrekken de veerboten die de verbinding onderhouden met de Ostfriesische Inseln waaronder de Waddeneilanden Juist en Norderney. Deze loc met het oorspronkelijke locnummer loc 01 1100 is bewaard gebleven. “Es geht los: volldampf auf der Bahnstrecke! Der Zug donnert vorüber”. Loc 012 100-4 met een sneltrein Norddeich – Emden – Rheine – Münster en verder begint aan zijn lange rit naar het zuiden via Strecke 280, hier gefotografeerd even ten zuiden van Norden; 18 augustus 1973.


“Es geht los: volldampf auf der Bahnstrecke! Der Zug donnert vorüber”. Loc 012 100-4 met een sneltrein Norddeich – Emden – Rheine – Münster en verder begint aan zijn lange rit naar het zuiden via Strecke 280, hier gefotografeerd even ten zuiden van Norden; 18 augustus 1973. Loc 043.321-9 met een lege ertstrein in de richting Emden, hier gefotografeerd even vóór het station Haren, op het baanvak Meppen – Lathen bij km. 270-2; 11 september 1974.


Loc 043.321-9 met een lege ertstrein in de richting Emden, hier gefotografeerd tussen Haren en Lathen, ook wel bekend als de “kuil”; 11 september 1974. Loc 012.061-8 met een sneltrein Norddeich – Emden – Rheine – Münster en verder passeert bij het buurtschap Kluse de spoorwegkruising met Bundesstrasse 70 in het baanvak Aschendorf – Dörpen – Kluse – Lathen; 11 september 1974.


Loc 043.167-7 met een goederentrein bij de doorkomst (d: plm. 11.20 uur) in het station Leer (Ostfriesland); 11 september 1974. Loc 012.063-4 met een reizigerstrein bij vertrek (11.43 uur) uit Leer (Ostfriesland) in de richting Rheine; 11 september 1974.


Loc 012.063-4 met een reizigerstrein bij vertrek (11.43 uur) uit Leer (Ostfriesland) in de richting Rheine; 11 september 1974. Loc 012.080-8 met een sneltrein Münster – Rheine – Emden (- Norddeich) bij aankomst in het station Emden Hbf; 11 september 1974.


Loc 094.640-0 in Bw Emden; 11 september 1974. Detail tender van loc 044.664-1 “Z” in Bw Emden met opschrift: “Emden – Mülheim R – Speldorf 30 km/uur ten behoeve van slooptransport; 11 september 1974.


Loc 042.364-0 met een olietrein in de richting Rheine bij de doorkomst in Lingen (Ems); 11 september 1974. Loc 01.1056 als Denkmal in Rheine. Rechts een passerende raccordementstrein met dieselloc; 11 september 1974. Loc 01.1056 werd afgeleverd op 19 maart 1940. De laatste drie Bw-Wechsel waren:

27-02-1964 Osnabrück 16-03-1964;

14-04-1964 Kassel 31-03-1970;

01-04-1970 Rheine 14-07-1971, buiten dienst gesteld (“Z”), 15-12-1971 administratief afgevoerd voor sloop (”+”). In loc-depot Rheine terzijde. Vanaf 05-04-1974 bewaard gebleven als Denkmal aan het stoomtijdperk in Rheine.



Loc 01.1056 als Denkmal in Rheine. Rechts een passerende raccordementstrein met dieselloc; 11 september 1974. Loc 01.1056 werd afgeleverd op 19 maart 1940. De laatste drie Bw-Wechsel waren:
27-02-1964 Osnabrück 16-03-1964;
14-04-1964 Kassel 31-03-1970;
01-04-1970 Rheine 14-07-1971, buiten dienst gesteld (“Z”), 15-12-1971 administratief afgevoerd voor sloop (”+”). In loc-depot Rheine terzijde. Vanaf 05-04-1974 bewaard gebleven als Denkmal aan het stoomtijdperk in Rheine.
Loc 01.1056 als Denkmal in Rheine; 11 september 1974. Loc 01.1056 werd afgeleverd op 19 maart 1940. De laatste drie Bw-Wechsel waren:
27-02-1964 Osnabrück 16-03-1964;
14-04-1964 Kassel 31-03-1970;
01-04-1970 Rheine 14-07-1971, buiten dienst gesteld (“Z”), 15-12-1971 administratief afgevoerd voor sloop (”+”). In loc-depot Rheine terzijde. Vanaf 05-04-1974 bewaard gebleven als Denkmal aan het stoomtijdperk in Rheine.


Loc 01.1056 als Denkmal in Rheine; 11 september 1974. Loc 01.1056 werd afgeleverd op 19 maart 1940. De laatste drie Bw-Wechsel waren:
27-02-1964 Osnabrück 16-03-1964;
14-04-1964 Kassel 31-03-1970;
01-04-1970 Rheine 14-07-1971, buiten dienst gesteld (“Z”), 15-12-1971 administratief afgevoerd voor sloop (”+”). In loc-depot Rheine terzijde. Vanaf 05-04-1974 bewaard gebleven als Denkmal aan het stoomtijdperk in Rheine.
Loc 01.1056 als Denkmal in Rheine; 11 september 1974. Loc 01.1056 werd afgeleverd op 19 maart 1940. De laatste drie Bw-Wechsel waren:
27-02-1964 Osnabrück 16-03-1964;
14-04-1964 Kassel 31-03-1970;
01-04-1970 Rheine 14-07-1971, buiten dienst gesteld (“Z”), 15-12-1971 administratief afgevoerd voor sloop (”+”). In loc-depot Rheine terzijde. Vanaf 05-04-1974 bewaard gebleven als Denkmal aan het stoomtijdperk in Rheine.


Loc 012.066-7 met een reizigerstrein in de richting Emden, bij vertrek uit Rheine; 11 september 1974. Loc 012.080-8 met een sneltrein (Norddeich -) Emden – Rheine - Münster en verder bij aankomst in Rheine; 11 september 1974.


Loc 012.080-8 tijdens het stationnement in Rheine met (niet zichtbaar) een sneltrein (Norddeich -) Emden – Rheine - Münster en verder; 11 september 1974. Loc serie 012 met een reizigerstrein in de richting Emden bij de doorkomst in Salzbergen; 28 mei 1975. Gefotografeerd vanaf de verkeersbrug in Bundesstrasse 65 over de sporen.


Loc 043.085-0 met een goederentrein uit de richting Rheine op het enkelsporige baanvak tussen Elbergen en Lingen (Ems), hier gefotografeerd even ten noorden van het station Elbergen, kort nà het passeren van het punt waar door middel van een aansluitwissel het baanvak van dubbel- in enkelspoor overgaat; 28 mei 1975. Loc 042.073-7 als losse loc (rijdend met tender vóór) tussen Salzbergen en Lingen; 28 mei 1975.


Loc 012.081-6 in Bw Rheine; 28 mei 1975. Loc 012.081-6 in Bw Rheine; 28 mei 1975.