Infrastructuur

De spoorbruggen over het Dortmund-Ems Kanaal ter hoogte van Elbergen (Hanekenfähr), km 234. Het baanvak in de spoorlijn Rheine - Emden is hier enkelsporig ten tijde van de foto. Treinverkeer rijdt over de oostelijke brug (hier vooraan zichtbaar, naar rechts is richting Lingen/Emden). De westelijke spoorbrug is hier onbruikbaar; het baanlichaam is niet aangelegd, c.q. uit een vroegere periode hersteld. Vermoedelijk niet herstelde oorlogsschade. Op 30 oktober 1971 passeert het binnenvaartschip “’Serval”. De avond valt over de “Schiefe Ebene”, het baanvak tussen Neuenmarkt-Wirsberg en Marktschorgast, gezien in de richting Neuenmarkt, hier gefotografeerd tussen km 79.9 en 79.5, een zeer geliefde fotostek voor helling op rijdende stoomtreinen; 20 februari 1972.


De avond valt over de “Schiefe Ebene”, het baanvak tussen Neuenmarkt-Wirsberg en Marktschorgast, gezien in de richting Neuenmarkt, hier gefotografeerd tussen km 79.9 en 79.5, een zeer geliefde fotostek voor helling op rijdende stoomtreinen; 20 februari 1972. De avond valt over de “Schiefe Ebene”, het baanvak tussen Neuenmarkt-Wirsberg en Marktschorgast, gezien in de richting Neuenmarkt, hier gefotografeerd tussen km 79.9 en 79.5, een zeer geliefde fotostek voor helling op rijdende stoomtreinen; 20 februari 1972.


In het Rangierbahnhof Rheine zijn de eerste bovenleidingmasten voor de elektrificatie geplaatst; 18 maart 1972. Stationsnaambord Sankt Arnold, gelegen aan de spoorlijn Rheine - Burgsteinfurt; 20 mei 1972.


Stationsgebouw Sankt Arnold, gelegen aan de spoorlijn Rheine - Burgsteinfurt; 20 mei 1972. Stationsgebouw Sankt Arnold, gelegen aan de spoorlijn Rheine - Burgsteinfurt; 20 mei 1972.


Het meest noordelijke deel van Strecke 280 vindt hier met een stootjuk zijn eindpunt in het station Norddeich Mole; 18 augustus 1973. Op de achtergrond de stations- en havengebouwen. Links één van de schepen die de verbinding onderhouden met de Ostfriesische Inseln, Juist en Norderney. Het meest noordelijke deel van Strecke 280 vindt hier met een stootjuk zijn eindpunt in het station Norddeich Mole; 18 augustus 1973. Links het stationsgebouw, rechts het havengebouw.


Station Norddeich Mole; 18 augustus 1973 met het stationsgebouw (rechts) en het havengebouw (links). Stationsgebouw Emden Hbf met voorplein; 11 september 1974.

Het grensstation Bad Bentheim geldt als overgave-station tussen de spoorwegmaatschappijen NS en DB. Met de invoering van de Europese Unie en het verdwijnen van de grenscontroles (in de Schengenlanden) vindt geen douane- en paspoortcontrole van reizigers meer plaats op het station. Doorgaande reizigerstreinen wisselen van trekkracht tijdens korte stops en voor goederentreinen vindt vooral een technische controle plaats en overgave van de vrachtbrieven. Zowel voor doorgaande reizigers- als goederentreinen wordt hier van type elektrische locomotief en dus van tractievoorziening gewisseld. NS rijdt onder 1500 Volt gelijkspanning op de bovenleiding tot in dit grensstation. DB neemt de elektrische tractie over met 15.000 Volt 162/3 Hz wisselspanning, resp. rijdt tot hier. De emplacementen van Bentheim, Emmerich en Venlo zijn deels voorzien van een omschakelbare bovenleiding. Hier kan zowel volgens het Duitse systeem als het Nederlandse systeem worden gereden. De wisseling tussen NS- en DB-locs vond vroeger plaats in Oldenzaal of Hengelo. De spoorlijn werd van Nederlandse kant in 1951 geëlektrificeerd tot Oldenzaal en in 1976 kwam ook het grensbaanvak onder de draad. Toen de spoorlijn ook vanaf Rheine was geëlektrificeerd, werd Bentheim het station waar de locwisseling plaatsvindt. Bentheim is ook de thuisbasis van de Bentheimer Eisenbahn, een nog steeds bestaande particuliere spoorwegmaatschappij, met onder andere een lijn naar Coevorden. Bij Salzbergen takt de lijn naar Bentheim af van de spoorlijn Rheine-Emden (Emslandstrecke). Zie ook: "Langs de Rails" (website Nico Spilt).
Bad Bentheim is een belangrijke cultuur-historische stad en spoorwegknooppunt, maar ook een kuuroord. Rond 1711 werden geneeskrachtige zwavelbronnen ontdekt, waardoor de plaats nu een erkend heilbad is. Dit is te herkennen aan het woord "Bad" in de naam. In 1865 verkreeg de stad stadsrechten. Zie ook Wikipedia. Op het grensbaanvak en het station zijn alle elektrische locomotieven van NS toegestaan en de meeste stroomlijnstellen, zoals ICM, plan T/V ingeval van bijsturingsprocessen. Foto: Bertus Kers, 23 maart 1998.